torsdag, januari 07, 2016

timmerhuggare

I julklapp ville jag sticka en tröja till Alex. Det visade sig att han trånade efter en tröja med en rejäl polokrage, som på den klassiska bilden på Ernest Hemingway (kan det vara skägg-släktskapet..?), och efter lite gemensamt mönstersökande fastnade han för Pickles tömmerhoggergenser, och garnet Pure wool i en varm brun färg.
 
Så garn inhandlades, och tröjan stickades i smyg under senhösten. Egentligen kanske det vettigaste är att inte sticka saker i smyg, det har ju sina klara fördelar att kunna prova längs vägen, men en vanlig raglan kändes rätt så säkert (med mått tagna från en av hans egna tröjor), och det är lite najs att få ge bort något som åtminstone delvis är en överraskning. Han blev så himla glad över den och har bott i den över jul, så det tar jag som ett gott betyg!
 
 
Garn: Pickles Pure wool i färgen Nykvarnet, ca 5,5 hg. Det här är en så fantastiskt fin färg! Varm och skimrande, och garnet är verkligen mjukt, fortfarande med ullens strävhet men utan stickigheten. Tröjan stickas med garnet hållet dubbelt
 
Stickor: nr 4½ till kroppen och nr 4 till alla muddar
 
Mönster: Tömmerhoggergenser från Pickles, i storlek M (den som finns upplagd gratis på deras sida och som råkade passa Alex). Efter att ha läst andras kommentarer på ravelry om att kragen töjer sig mycket så valde jag att sticka den över färre maskor, 84 mot mönstrets 96, och blockade ut den lite för att den inte skulle sitta för snävt. Bra lösning - kragen töjer sig inte. För att få en riktigt rejäl Hemingwaykrage stickade jag den lång nog för att kunna vikas tredubbel - det ger en snyggt vikt kant både upptill och nedtill på kragen och gör den stadigare.
 
 
Nu kanske jag är lite jävig och förtjust i personen i tröjan, men jag tycker att han passar attans fint i den! Det enkla strukturmönstret är diskret men ger liv åt tröjan och får den att bli något mer arbetat och intressant än en vanlig slätstickad raglan - och gör den lite roligare att sticka också, alla de där många och långa varven. Men trots att den är större än tröjorna jag stickat åt mig själv kändes den snabbstickad, tack och lov för stickor 4½.
 
Det enda jag inte gillar med tröjan är hur raglanökningarna är gjorda. De börjar i en nästan gemensam punkt på var sida om halsen och ökar först snabbt och sedan långsammare för att bilda en svängd ökningslinje. I teorin tycker jag att det är snyggt, och kan kännas mer arbetat än en "vanlig" jämn ökning, men i praktiken blir passformen lite märklig. Det blir snävt vid ärmhålet (har fått våldsblocka den delen) och sedan lite korvigt runtomkring. Om jag skulle göra tröjan igen skulle jag göra en vanlig rak/symmetrisk raglanökning. I övrigt: fin tröja!

11 kommentarer:

Nyster sa...

Supersnygg tröja! Passar honom jättebra - fin matchning med skägget också :)

med nål och tråd sa...

Superfin! Den passar honom som handen i handsken. Jag är ofta avundsjuk på herrtröjors mer basic modeller och diskreta mönster jämfört med damtröjor och -koftor.

Anonym sa...

Perfect! Shape, stitch pattern and color... the same as the bard :-).
Lovely basic modell as far as I can unterstand and repeat it from the former comment!

Sharon sa...

Wow! That sweater is fantastic and looks to be a perfect fit! Good job :)

Ellinor sa...

Även om du är partisk har du rätt, så snyggt!

Unknown sa...

Stiligt värre! Jag har i flera år försökt pracka på min karl egensydda knäbyxor, men han vägrar blint. Har nu övergått till att försöka sälja in stickad tröja istället. Känns som jag har lämpligt propagandamaterial nu då. ;)

Manduzana stickar sa...

Så otroligt snygg tröja!

Rumpetuss sa...

Galet fin tröja!!

Rumpetuss sa...

Galet fin tröja!!

jenny sa...

Jag dör så snygg! Roligt att hitta din fina blogg!

Anonym sa...

Jättefin! Stickade du med dubbel tråd?
/Jenny