söndag, januari 10, 2016

nördiga paket

Till jul fick jag några riktiga hantverkspaket. Lycka!
 
För tredje året i rad önskade jag mig en fortsatt prenumeration på tidningen Hemslöjden. Attans vilken snygg tidskrift det är. Bilderna är helt enormt vackra, texterna extremt välskrivna. Jag, som är för rastlös för att läsa alla andra tidningar, finner mig själv läsandes långa reportage om knivslipning och saxens kulturhistoria, liksom reportage som gränsar mer till mina egna slöjdformer. Skribenterna och fotograferna lyckas få allt att bli intressant, bildande, mänskligt. Den enda tidning jag läser från första till sista sidan med njutning. 
 
På önskelistan stod också en nystmaskin. Efter åtta år som stickare har jag tillslut insett att detta är ju en makalös manick! Istället för att ägna 25-30 minuter åt att nysta en härva som jag spänt runt knäna, tar det med garnvinda och nystmaskin 5-6 minuter. Och istället för hårda garnbollar som håller garnet spänt och (enligt experterna) tar stunsen ur det, får jag fina fluffiga nystan. Min nya bästa grej.
 
 
Garnvindan blev en julklapp som jag köpte åt mig själv under en loppistur i mellandagarna. Under fästet står det med blyerts "Ribbohyttan, 5/9 1963". Den är över 50 år, men kunde varit tillverkad igår. Kanske hade de tillräckligt med andra garnvindor på Ribbohyttan redan, så att denna fick stå oanvänd.
 
Ett annat paket innehöll den imponerade tunga stickboken 42 norska koftor. Varje mönster i boken är baserad på ett gammalt norskt koftmönster som med bild visas sida vid sida med den nyuppstickade versionen. En fin detalj! De flesta koftor verkar vara väldigt trogna originalmönstren, men ofta har de arbetat om mönstret så att koftan får ett rundstickat ok istället för originalets isydda ärmar. Flera koftor har dock kvar modellen med isydda ärmar, särskilt koftorna som är tänkta för män. 15 av mönstren är gjorda i både herr- och damversioner, så man kan säga att boken innehåller 27 unika mönster för damkoftor (som såklart går lika bra att använda oavsett kön), och så finns 15 av dessa i herrversion också.
 
 
Jag har inte hunnit börja sticka något ur boken, så jag kan inte uttala mig om hur mönstren är att följa (mönstren är på norska), men boken ger ett väldigt sympatiskt intryck och den känns rik. Även om det "bara" är 27 mönster, och inte 42, är det en rejäl variation på dem. Där finns koftor som ger ett lite mer strikt intryck, folkligt, rejält, 60-tal och tidlöst, det finns koftor med ok, isydda ärmar, helmönstrade och delmönstrade, stjärnor, blommor, rankor och andra klassiska eller ovanliga mönster.
 
Det finns ett par-tre koftor som jag gärna skulle sticka rakt av från boken. Men utöver det så är den en fantastisk uppslagsbok för mönster. Där finns en rad basmönster för "koftkroppar" man kan använda (bara att tänka bort flerfärgsstickningen i modellerna) och där finns förstår massor av flerfärgsmönster att själv kombinera som man vill, i koftor, tröjor eller andra projekt. Härligt!
 

6 kommentarer:

miastick sa...

Åh nu blir jag sugen på den där koftboken igen... :)
Och grattis till nyst-grejerna, det är klart värt tycker jag!

Händer på Haga sa...

Hej. Jag har aldrig provat en nystmaskin, men det verkar väldigt fiffigt! Däremot tycker jag det är lite mysigt att sitta i soffan med en garnvinda på bordet (inte runt knäna, det är för tålamodsprövande för mig!) och se hur nystanen växer, lite meditativt. Men det beror förstås på hur många härvor man har...

Iréne JB sa...

Vilka bra bra "nördiga" paket! Jag ger mej själv en fortsatt prenumeration av Hemslöjden i present varje år. Jag kan verkligen hålla med om att den är snygg och får en att läsa om sådant som en kanske inte riktigt trodde en skulle läsa ett långt reportage om.

Anonym sa...

Och har man ingen nystvinda kan man använda pallen Bekväm från ett känt möbelföretag ... ;)
Jag gillar förresten också tidskriften Hemslöjden!

Helga sa...

Fina klappar! Jag köpte en nystmaskin nåt år efter jag flyttat hemifrån och fick en vinda eftersom min mamma hade en extra :) Det är verkligen värt pengarna! Köper så mycket onystat garn.

Anonym sa...

Vad roligt att läsa om dina fina presenter. Den där koftboken ser helt gudomlig ut, ska bli kul och se vad du tycker om du stickar något från den. Själv har jag gett mig in på ett norskt mönster och känner att jag inte förstår alla uttryck.