måndag, januari 11, 2016

hur går det för siri?

Under julledigheten monogamstickade jag på de gröna löven, och på tåget ned till Uppsala igen stickade jag slut på de sista metrarna grönt garn av de 2 hg som jag tagit med mig upp en vecka tidigare. Sedan dess har det varit (faktiskt) skön slätstickning innan den vridna resåren längst ned.
 
 
Jag tycker om vriden resår och använder det ofta, och insåg med lätt förvåning att jag aldrig funderat över hur man kan göra det i annat än rundstickning, som nu när det skulle stickas fram och tillbaka. De vridna aviga var rätt meckiga, och jag tycker inte att resultatet blev riktigt perfekt, inte såsom i rundstickning. Men ja, good enough. Kanske lyckas jag få till det snäppet bättre på öviga kanter som förstås också stickas fram och tillbaka.
 
Koftan flyger fram. Nu bara ärmar -blir roligt att få sticka lite mer av löven- och kanter kvar. Och titta vilka snygga nystan det blir av nystmaskinen! Det fingröna garnet är för övrigt Shetlandsuld i färg 56.
 

4 kommentarer:

Nyster sa...

Vad fin den är! Kommer bli helt ljuvlig när den är klar!

med nål och tråd sa...

Snyggt! Rena rama Peter Pan-grön kofta

Unknown sa...

Den där gröna kommer bli det nya "grått och gult", kalassnygg!

Emma sa...

Alltså färgen! Ljuvlig :)