torsdag, december 25, 2014

dubbelmössa

Mellandagarna betyder uppsatsledighet! Yay! Jag gräver fast mig i soffan, överdoserar serier, dricker ohemula mängder chai, smygäter av allt gott som finns kvar från julafton och stickar en mössa. Det ska bli en dubbelmössa, så jag ska plocka upp kanten och sticka på en innermössa. Hoppas att det är så man gör. Den kommer bli tokigt varm.

 
Chai-te utan teblad
 
På ett ungefär:
2 kanelstänger
½ påse kardemummakärnor
2 stjärnanis
5 nejlikor
10 hela svartpepparkorn
5 cm färsk ingefära, skivad
 
Koka allt i en kastrull med vatten, låt dra så länge du orkar vänta. Kastrullen kan stå i flera dagar -det blir godare ju längre det står- bara att fylla på mer vatten och låta det koka upp.
Drick med varm mjölk och söta efter önskemål med till exempel honung, farinsocker eller råsocker.

7 kommentarer:

Magdalena sa...

hej!

ber om ursäkt för att språkpolisen i mig dyker upp, men jag kan inte hålla mig. förstår att det kan upplevas som irriterande, men jag lovar att det är i all välmening! ber även om ursäkt om jag påpekar nåt som redan är självklart för dig.

ordet chai betyder ju "te", så att skriva chai-te är som att skriva te-te ;)

kryddblandning kallas "masala" på hindi, och kryddblandning till te blir alltså "chai masala".

"masala chai" = te med kryddor, måste inte nödvändigtvis innehålla teblad!

hurra för chai i alla dess former! <3

maria carlander sa...

Hej Magdalena!
Jag förstår, jag är också språkpolis till och från :)

Jag vet att chai betyder te! Jag har dock vikt mig för den språkliga konventionen i detta fall, och använt 'chai-te' som de flesta brukar skriva och förstå det.

Tackar för påpekningen, och indeed hurra för chai!

Anna Martina sa...

Jättevackert mönster och färgkomibnation!

emma sa...

Säkert både tokigt varm och tokigt fin!

Anna sa...

Å fin mössa, kanske skulle testa att göra en dubbel. Skulle verkligen behöva en riktigt varm!
Och jag måste testa ditt chai!

Ulrika sa...

Jag är inte en te-människa - fast jag vill gärna vara det (ja för te värmer så bra och det låter så gott och ja, jag vill gilla te, ba') och provar och provar. Hittills är det inte många teer som druckits mer än ett par gånger... Jag ska prova ditt chai-recept, för kanske är det tebladen som gör att jag inte tycker te är så gott?

Mössan, den kommer bli supervarm och så himla fin!!

Rumpetuss sa...

Ditt chai låter ju hur gott som helst, sitter i dricker ett köpe chai nu och det var inte så dumt!! Mössan kommer bli superfin o varm!!