tisdag, februari 18, 2014

viskningar och rop

Mina pelargoner ser helt erbarmliga ut. Jag klippte aldrig ned dem för vintern utan har bara låtit dem stå i fönstret, vattnat lite ibland men utan att ge näring eller ny jord -för att låta dem gå i lite vinterdvala. Blad efter blad föll av och nu kvarstår bara några vissna kvistar som jag tillslut fick nog av och klippte bort.

Men, det spirar nytt liv. Vid roten på den vissnaste av pelargonerna har det kommit små små blad och de gör mig bara så glad. Som en viskning om vår.

Igår och idag har solen lyst sitt allra vårligaste över Uppsala och det är uppvända ansikten, leenden och skosulor mot mossa och grus. Så jag ropar med fåglarna, att våren, du får gärna komma hit! Så kan vi glömma tillsammans att det bara är mitten av februari.

1 kommentar:

Rumpetuss sa...

Vad härligt med lite vår viskning!