måndag, december 19, 2011

första klappen

Såklart kunde jag inte hålla mig utan öppnade paketet. Och även om det var jag som bestämt hela innehållet var det ändå lite spännande... Det innehöll en lätt och en medeltung slända, en nystepinne (inget mer nystande runt träslev), ett isärtagbart härvträ (inget mer härvande runt stolsrygg) och 3 hekto svensk ull -värmlandsull, gotlandsull och finull, jag var nyfiken att testa spinna olika inhemska sorter. De bästa julklapparna får jag av mig själv! Allt det fina är köpt hos gammeldags.

Men lite fundersam är jag över sländorna -jag tycker att de vobblar alldeles för mycket. Den första och enda slända jag använt tidigare, den jag fick av Viffla, snurrade väldigt jämnt och fint, och det känns konstigt att de här nya vobblar så väldigt lätt och mycket. Jag vet inte om det är jag som gör fel, om jag snurrar igång dem på fel sätt, eller om det är sländorna som är lite skeva. Någon som har tips på vad jag kan göra?

4 kommentarer:

Anonym sa...

det är en övertyngd slända du har. Jag har fått lära mig att en sådan sätter man fart på genom att rulla den mot lårbenet om man sitter ner.

Anonym sa...

Alltså rulla tenen mot lårbenet sen låt den snurra fritt i luften av den fart den fått

Carola sa...

Försök mixtra lite med krokarna så att de verkligen sitter centrerade för ibland kan det räcka med en bråkdels millimeter för att det ska vobbla.

Petra sa...

Har just virkat dina väldigt vantiga virkade vantar. Tack för ett bra mönster, nu slipper jag frysa om händerna.