söndag, juli 31, 2011

i gömmorna

En gång för väldigt väldigt länge sedan (2005) gick jag på Vadstena folkhögskola. Lustigt nog samtidigt som Ilsefin, fast utan att lära känna varandra -då hade jag inte gett mig in i hantverkets fluffiga värld ännu heller. En helg var det tovningskurs och jag fick hänga på gratis som "funktionär" (vilket innebar att jag satte fram fika och sen plockade i och ur diskmaskinen, inte särskilt betungande). Det var fantastiskt roligt att stå där i såpadoften och knåda fram verk, och det blev bland annat ett par riktiga favorittofflor som tyvärr gått till de sälla ängarna för länge sedan.


Med mig från kursen fick eller köpte jag lite tovningsull, och med huvudet fullt av sländor och spinnande så letade jag nu fram det för att se och känna lite. Ullen är väldigt sträv jämfört med det jag hittills testat, och det är rätt svårspunnet. Fibrerna ligger inte "i ordning" som i kammad eller kardad ull, utan verkligen huller om buller. Strävheten vet jag inte om det beror på att det är får och inte alpaka/kamel som jag testat hittills, eller om det helt enkelt bara är sämre kvalitet. Är det någon som har testat att spinna från tovningsull?


I påsen hittade jag också några okardade lockar som skulle vara roliga att ge sig på, men där har jag ingen aning om hur jag skulle gå tillväga. Har för mig att man kan spinna direkt från lockar, men jag får nog ta reda på mer först. Fina är de i alla fall.

1 kommentar:

Det växer sa...

Intressant inlägg. Jag har alltid tänkt ull som ull och spunnit med den ull jag köpt från t.ex. Åddeboull. Men den är kanske främst avsedd för tovning? Det har hur som helst gått jättebra. Och jag har även provat att spinna med okardad ull och det går också bra. Man får tesa den först bara.