torsdag, juli 14, 2011

det allra första



Mitt alldeles första egenspunna garn, och jag säger oblygt stolt som en fyraåring att det faktiskt är helt fantastiskt! Mjukt och fluffigt, tjockt och tunt och ojämnt. Det vita var mitt allra första och rejält ojämnt, men det gick snabbt att börja få till det jämnare, lära mig hur tunna strimlor som gav bra resultat. Det gula som var mitt försök nummer två är jämnare och tunnare. Jag vet inte hur många gram vardera härva är på, det vita var två tussar och det gula en, men det vita är 65m och det gula 46m.

Och, ja, jag är helt fast! Sländan jag fick av Viffla är helt underbar och jag ska nu, efter att ha övat mig på två omärkta tussar (tror att det kan vara merino) snart våga mig på de kardflor som hon skickade till mig, helt underbara moln av alpaka, babyalpaka och finull och en liten provtuss kamel.

Min vana trogen blir jag helt överväldigad av denna nya värld som öppnat sig, och vill veta allt allt allt. Så jag skickar ut mina frågetecken till er där ute och undrar var ni köper ull någonstans ifrån? Köper ni kardflor eller kardar själva? Vilken sorts ull använder ni helst? När ni spinner på slända, spinner ni från en "tuss" eller "strimlor"?

3 kommentarer:

med nål och tråd sa...

jag vill också!! Mia håller på o spinner och färgar ull till försäljning. Kanske kan du fråga henne om tips http://minspiration.blogspot.com/

Skapligt Enkelt sa...

Grattis!
Klart att du ska vara stolt. Det hade jag varit!

Cecilia N sa...

Titta på spinnrelaterade taggar på min blogg så får du veta.