onsdag, december 02, 2009

nu täääändas tuuusen ljusstakaaaar


Bloggandet hamnar på undantag när november blir december. Det har sprungits runt på julmarknad och druckits äppelglögg och smakats svampsoppa, oooh:ats åt pepparkakor med broderimönstrad kristyr [sic!] och snyggaste randiga tovade vantarna (inte köpa -kan själv!). På marknaden kom jag på vad jag ska ge mig själv i julklapp i år -ett lagom gäng gladfärgade ullgarnshärvor! Man får ge en julklapp till sig själv. Faktiskt.
Igår gick regn till rimfrost och jag lutade ryggen mot den hårda träbänken och lyssnade på Nina Ramsbys skört starka röst. Skönt. Jag skriver optimistiska listor där det ser ut som att jag kommer klara all min kurslitteratur och ändå kunna vara ledig i jul. Om jag läser fyra böcker i veckan.

På stickorna sitter nu för det mesta en grå ulltröja. Samma som jag stickat förut, nästan. Det är i alla fall samma garn. Jag repade upp tröjan när jag kom fram till att jag aldrig använde den eftersom halsringningen var för vid, trots att jag lade den omlott, och att ärmarna påbörjats för långt ned med effekten att det kändes som att det inte gick att lyfta armarna i den. märklig känsla att repa upp något man lagt så mycket tid på. Men skönt att få göra om det. Den här gången tar jag lite hjälp av
koftans kofta, och jag tror att det blir riktigt snyggt...

Inga kommentarer: