lördag, maj 17, 2008

delar av en dag

kvart i 9
Vaknade. fjorton minuter före väckarklockan. Hade en konstig dröm om spöken och en jätte med jättebarn som skulle bo hos mig så att jag skulle slippa bo ensam med alla spöken och så var jag på en ridskola och några av mina kursare var där och vi hade utvärdering och en av dem var jättejobbig och jag var nästan meredith grey.

lite före 10
Åt fil och cyklade ned på stan. Gick på
vegovision och tittade på alla medvegetarianer och smakade soygurt och lyssnade på näringslära och en fd grisfabriksjobbare och tänkte att jag borde bli mer vegan och köpte en sojaost.

halv 1
Lunch på fik med vänner och diskussion och jag tänkte att jag behöver tänka så mycket mer innan jag ska börja jobba på riktigt nån gång.

ungefär 3
Hemma och stickar klart mina vantar och försöker fota dem så att den fina turkosa färgen inte blir illblå. Sä här fina blev de i alla falla, fast de är mer turkosa egentligen, och jag gillar dem. Mönstret kommer från
boken med fina gamla mönster på norska selbuvantar. Dessa vantar heter nåt så fint som nhm #3 i boken och är stickade på metallstickor nr 2½ och blev nästan lite små -men bara så nästan att de egentligen sitter ganska perfekt. Garnet är ett ullgarnsom heter Tove och ungefär halva nystanet av båda färgerna gick åt, så ungefär 50-60g garn för paret. Jag följde mönstret ganska precis fast stickade dem randiga i handen istället för det klassiska gallermönstret som jag stickat så många gånger förut att det kändes lite ospännande. Randigt kändes lagom spännande och det blev riktigt fint. Det enda jag är lite osäker kring är att tummen är så stor (mönstren är från orginalvantar och folk verkade ha enorma tummar på den tiden, alternativt tummar med behov av mycket utrymme), gjorde jag dem igen skulle jag göra den smalare och lite längre. Annars är jag riktigt nöjd! Och här uppe har det bestämt sig för att vara kallt ett tag till.





Ikväll
väntar förfest med fjortisdricka, vin och vattenpipa och sen klubb
moskosel med glesbygdn (reggae på norrländska), kultiration (reggae på inte så mycket dialekt) och lite andra band och dans och värme. Det blir bra. Jag ska kicka rumpa med min förkylning.

3 kommentarer:

arvid sa...

hej du! hittade hit via andra fina stickbloggar och vill först och främst säga att jag tycker du gör himla fina grejer, särskilt kudden med lenin på :) och att jag blev fånigt glad av att läsa någon som varit på aktiviteter (vegovision) utanför mitt fönster, typ.. för jag förutsätter att du är en annan stickande umebo? allt gott och hoppas glesbygdn svänger lika bra som vanligt! Elin

elenor sa...

Tjo damen! Hoppas förkylningen börjar dra sig tillbaka, kul att du var med på glesbygd'n! Efterfesten var fin, jag kom hem och gick och lade mig när Lorenz steg upp... Och fiiina vantar! Du kan få låna nagellack som nästan matchar.

Dödergök sa...

Vad fina vantarna blev, väldigt tjusigt mönster. Jag blir väldigt sugen på vantstickning måste jag säga.