tisdag, mars 18, 2008

att göra världen brun

Egentligen är jag ideologiskt sett emot att mixtra med fotografier. Det är mer konst att ta en bra bild på en gång, än att fixa och trixa med den till oigenkännlighet i datorn. Framförallt tycker jag att det gäller "dokumentära" bilder, bilder som är till för att avbilda verkligheten. Visa något av den, så som fotografen ser den. Ge en känsla. Men sen tänker jag att det finns bilder som är mer konst än de är fotografier. Bilder som, precis som de dokumentära, ska förmedla en känsla, men som kan släppa verkligheten i det förmedlandet. Och då är manipulationen inte ett förvrängande utan ett framhävande -och då är det okej.
Jag har precis upptäckt glädjen i bildmanipulation.

Tag en stycken medioker bild. Till exempel en suddig bild på tulpaner. En ganska ointressant bild som inte funkar till något speciellt.


Lägg in den i pictureprojekt (jag har inte laddat in photoshop ännu) och gör om den till greyscale. Hjälp, en ännu mindre intressant bild. Öka kontrasten. Hmm, lite bättre. Och gå sedan in i effekter och välj old newspaper. Voilà! Jag tror inte att den riktigt kvalar in i "konst", men mer intressant tycker i alla fall jag att den blev. Lite mer känsla, lite mer brunt.



Och sen kan vi gå in och verkligen gå loss på alla effekter! Inte för att det blir snyggt. Utan för att det är ja, jag vet inte vad -enkelt... Jag tog en stycken bild på två av mina dalahästar. Och sen hände det en massa. Det blev rave-dalahästar, kromade dalahästar och en kul effekt med ritade linjer runt alla färgskiftningar på dalahästarna...
Enjoy!






1 kommentar:

Emma Nordung sa...

Word! Men det är ju också dagsens sanning i fotografkretsar att det inte heller går att gör en en bild som är dålig i grunden bra i photoshop. Man kan möjligen förbättra en bild som redan är bra... :D Keep on the mixtring!