fredag, februari 26, 2016

växa fram

 
Koftan växer, jag är halvvägs ned på kroppen efter ärmavtagningen. Jag är så himla förtjust i den! Det fantastiska gråblå Isager Spinni som legat och väntat i min stickkorg i flera år sedan det inhandlades i Köpenhamn, testanvänts i flera projekt men alltid repats upp igen, kommer nu äntligen till rätta. Vissa garner väntar bara på sitt projekt. Härvan behöver kompletteras med en till för att räcka hela koftan, och garnet är beställt.
 
Det har varit något så befriande med det här projektet, som att det bara hände. Jag såg, inspirerades och drömde och gick direkt in i räknande och stickande och bara gjorde. Ingen paus för att försöka fundera ut om garnet räcker, exakt hur alla detaljer ska bli. Den växer fram och blir till längs vägen, från en stapel med garn, via en omstickad halsringning till nu en halvfärdig kofta.
 
Stickar med garnerna enkla/dubbla så att de hår löpmeter 300m/hg, och på -enligt mig- helt enormt tjocka pinnar i relation till det; nr 4. Jag som brukar sticka kampes tvåtrådiga på stnr 3... Och ändå blir det så bra. Kanske håller jag på att lära mig att allt inte behöver vara tätt tätt för att bli bra. De större stickorna gör tyget mjukare och smidigare, och flerfärgsstickningen håller det stadigt. Sen stickar jag ju hårt som tusan, så det kanske motsvarar stnr 3½ för någon annan.
 
 

9 kommentarer:

Nyster sa...

Men WOWWWW vad fin den blir!! Och du tar alltid så snygga bilder!

med nål och tråd sa...

Så jäkla snyggt, jag blir också glad av ditt projekt!

Anonym sa...

Den ser ut att bli väldigt, väldigt fin! Vad heter modellen/mönstret? Du har kanske skrivit det förut, men jag har i så fall missat det.

maria carlander sa...

Tack så mycket, nyster och med nål och tråd! Tyg och garn, här finns infon;http://mariacarlander.blogspot.se/2016/02/rakna-rakna.html?m=1

miastick sa...

Den ser helt amazing snygg ut!!! ⭐️ Hoppas du gör ett mönster/recept.

Sara sa...

Intressant att höra. Det här att våga sticka löst, tror det är ett steg jag med ska försöka! Och koftan ser fantastisk ut!

Emma sa...

Åh, den kommer bli fantastiskt fin!!

Anonym sa...

Wonderful! But sorry i don't speak your language so i don't unterstand your post... Can you Tell me Where you got your jacket pattern ?,

Anonym sa...

Wonderful! But sorry i don't speak your language so i don't unterstand your post... Can you Tell me Where you got your jacket pattern ?,