tisdag, december 29, 2015

sergel vänstrar

Alltså känslan av att hitta "min" tröja hos ett klädmärke! Weird! Jag vet såklart att det där inte är "min" tröja eller "mitt" mönster på något sätt, för det första fick jag ju den första idén till mina vimpeltröjor/Sergel från Pickles, och den här tröjan (från zara) har raglan och större vimplar (och inte så snyggt möte mellan vimplarna och raglan om jag ska vara sån), så jag kan ju inte precis sura något för det!
 
Men medge att det är likt...? Byt det ljusblå mot gult bara! Samma mörkgrå bottenfärg, vita vimplar och en vimpelrad som avviker i färg - till och med samma rad! Vad tror ni, ren slump eller har min tröja seglat förbi mönstermakarnas ögon..?
 
Tröja från Zara...
 
 
 
... och så en av mina Sergel
 
 

8 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Onekligen lite väl likt för att vara en slump

Tyg och otyg sa...

Ja, det var ju onekligen misstänkt likt....

Anonym sa...

Onekligen väldigt lik! Tröjan från Sara ser ut att ha blivit inspirerad av din, men jag gissar att den är designad för att kunna tillverkas industriellt. Din tröja är är tillverkad med stor hantverksskicklighet, inte en maska finns där av en slump, tillsammans utgör maskorna en perfekt helhet.

Lovisa sa...

Ja, den är ju verkligen lik din... Susan Crawford råkade ut för en liknande händelse, när Gant gjorde en tröja som var misstänkt likt hennes (som i sin tur visserligen var inspirerad av vintagemönster, men ändå): https://www.instagram.com/p/-b7CyxGKDI/

Maria sa...

Din är ungefär tusen gånger snyggare!

Monstermønster sa...

Din er så spesiell at den er strikket lik flere ganger på ravelry, og på pinterest. Så den er nok kopiert, men om designeren på zara er klar over hvor inspirasjonen kommer fra, er ikke sikkert. Men din er vakker og spesiell.

Cecilia N sa...

Kan det vara så att de tyckte din var fin, men klämde dit raglanärmen för att undgå stämning? Din version vinner.

Jag såg en (orange) tröja som påminde väldigt om Beatnik på Kapp-Ahl 2013. Jag detaljstuderade den inte, men det var så jag associerade när jag såg den.

Kerstin sa...

Mycket lik. Skulle gissa att de har sett den på Pinterest där den har dykt upp många gånger. Det är den tråkiga delen av delning.