söndag, september 27, 2015

hamna rätt

Efter att jag stickat min Héla ville jag sticka ungefär hundra islandströjor till. I tröjan Birki (som finns i en jättevacker version här) hittade jag ett så fint enkelt mönster, romber som lutade sig mot varandra. Som fjädrar, eller pilar. Jag tog den idén och satte ihop ett eget mönster med hjälp av den isländska tröjmakarsidan.


Jag tycker supermycket om tröjan, älskar det mönstrade oket. Men varje gång jag tagit på mig tröjan har det känts fel, som att vi inte passar varandra. Så den har legat blockad och klar och väntat. På min vän Kathrin visade det sig! När hon var här häromdagen och såg högen med färdiga projekt drog hon fram tröjan och tyckte den var fin. Jag fick ett infall och sa att hon kunde få köpa den om hon ville.

Hon tog på sig tröjan, och den passade henne så perfekt! Tröjan som på mig såg lite preppy och awkward ut (och aningens för stor), blev på henne elegant och stilren. Hon älskade den och vi kände båda två att den var verkligen gjord till henne. Det gör mig så himla glad att tröjan kommit till rätt person, och det känns så fint att ha fått göra den till henne, en av mina absolut bästa och käraste vänner.


Garn: Plötulopi i mörkgrått och vitt, hållet dubbelt
Stickor: nr 5, och 4½ till muddarna
Mönster: Eget, men jag tänkte dela med mig av mönstret till oket! Här nedan finns diagrammet jag gjorde, bara att lägga in i en tröja som passar dig.

Edit: Ooops! Diagrammet är stämmer inte riktigt med tröjan ser jag nu! Diagrammet innehåller 6 pilar/fjädrar, men tröjan har bara 5. Hmm.
 
Såhär ska det nog vara: hoppa över raderna 14-19, och sticka raden 30 två gånger. Då hoppas jag att det ska stämma med tröjan på bilden!

 

2 kommentarer:

Dödergök sa...

Den är ju så otroligt fin, tack så mycket för diagrammet, måste nog sticka en sån här barntröja.

Lucy sa...

Think I love everything you knit. Do you like the lopi yarn. I have bought it on my trip last summer dus it feels a bit itchy to me.