fredag, april 04, 2014

sjukliv

För några dagar sen var jag hemma och hängde med feber och halstabletter då det plötsligt kom över mig -jag vill sy ett livstycke! Ni vet dessa vackra små korta "västar" som ingår i folkdräkter. Malin Bohm gör fantastiskt fina sådana (bland allt annat fantastiskt hon gör) med en så ren, tidlös känsla, och med nål och tråd har gjort en med så himla fin och annorlunda rygg!

Jag tittade runt, hittade en skiss att utgå ifrån och började sedan mäta, rita, klippa och tejpa pappersark tills jag hittade en prototyp som kanske eventuellt funkar i tyg (som är något mer följsamt än A4-papper). Letade efter skräptyger i gömmorna och hittade vitt lite tjockare gardintyg från IKEA och något gråsvart denimliknande tyg. Tänkte försöka sy upp en testversion (som förstås gärna får bli bra nog att användas) innan de roligare tygerna får saxen i sig. Tanken är att knäppa med hyskor och hakar i ena sidan.



Innan synål, tråd eller symaskin kom fram tog dock annat över, men bitarna ligger och väntar nu. Jag skulle gärna sy på maskin eftersom jag syr så extreeemt långsamt för hand, men symaskinen har nåt meck med trådspänningen just nu, så det tar emot lite. Detta med att vändsy (eller sy i allmänhet) är ganska okänt för mig, så ruvar du på tips eller råd tar jag hemskt gärna emot dem!

4 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Jag tycker också att det är lite knepigt att tänka ut hur man ska vändsy sådana där grejer och jag har aldrig mitt liv sytt ett livstycke, men en tanke: vore det inte fiffigare att sy provvarianten (toile heter det väl på sömnadsspråk) i enkelt tyg? Då blir det ju enklare att vid behov justera så att den sitter perfekt och sedan använda den som mönster. Lycka till och hoppas att helgen bjuder dig på lite sytid!

med nål och tråd sa...

Ja livstycke! Vill själv sy ett till och har ett underbart tyg som ligger och väntar.

Själva grejen med de folkliga plaggen är att man inte alls vändsydde dem utan först sydde du ihop yttertyget, sen lägger man käckt in fodret (aviga mot aviga) och syr liksom fast det i yttertyget. Malin kan säkert förklara det mycket bättre än jag

Malin sa...

Tack för fina ord. Precis som Elin skriver är de äldre liven sällan vändsydda. Men de är sydda på massa olika sätt så det sättet Elin beskriver är ett av många många.

Men jag har lekt rätt mycket med det där när jag sytt livstycken, iallafall de jag sytt på maskin, och då kan man vändsy rätt mycket, om man vill. Jag brukar sy ihop sidsömmarna på yttertyg och foder, men inte axelbanden. Sedan vändsy ärmhålen och halsringningen. Men det är lite knepigt och pilligt att vända runt. Du får prova dig fram, inget sätt är fel. Lycka till.

Rumpetuss sa...

Tror det blir kanonsnyggt!! Har inga käcka tips att ge dock....lycka till!!