söndag, januari 06, 2013

sååå 2012; två mössor


Jag var lite seg på att fota färdiga projekt under slutet av året, men nu är det äntligen gjort! Bäst att passa på under ledighetens sista skälvande timmar.

En av 2012 års förtjusningar var att sticka små hjälmmössor. Grymt gulligt, väldigt trevlig stickning (alltså, trots en massa stickningar i barnstorlek så är jag inte i närheten av att ha eller försöka få barn, jag bara gillar modellerna och det är skönt att göra små saker ibland). I december städade/inventerade jag garnkorgen och hittade rester av två sorters tjockt ullgarn i mörkbrunt, ganska lika i kvalitet och nyans. Det räckte preciiiiis till en mössa. Den sista snutten fick jag dela i två och gjorde icords:en till sista centimetern. Göttarns, jag gillar när nystanen tar slut helt och hållet.

Garn: Restgarn
Stickor: nr 4
Mönster: Utgick ifrån detta och gjorde om det för att få en liten mössa trots tjockare garn och stickor. Gillar verkligen det här mönstret -inga sömmar och snygga minskningar.


Den andra mössmodellen som jag föll för under 2012 var denna. Öronlappar är ju helt grymt. Jag är inte så förtjust i sådana där långa öronlappar a la inkamössa, men de här så runda sakerna i den här modellen är helt genialt.

Garn: Mitt egenspunna solskensgarn av ull från Tokyo
Stickor: Hmm, gissar på endera 3½ eller 4, det var evigheter sedan denna blev klar så jag minns tyvärr inte
Mönster: Utgick ifrån Grantham och ändrade så att storleken blev rätt till garnet och stickorna, skippade som vanligt den lilla knuten.

2 kommentarer:

6-barns mamma sa...

Hittade just hit! Så mycket fint och så mycket inspirerande! Så roligt att titta på dina bilder o läsa, tack!!! Jag kommer tillbaks!

med nål och tråd sa...

Härliga solgula mössa alltså. Gillar mycket!