måndag, december 17, 2012

sista veckan

De allra sista dagarna nu innan jullov och tåg norrut. Väskan står redan packad och julklappskeramiken är tryggt inlindad i papper. Nu hoppas jag bara att dagarna fram till fredag går lagom fort och sen, ja sen, då breder en tvåveckors ocean av mys och ledighet ut sig. Jag hoppas på mycket tid med garn, familj, vänner och verkstad.

Jag passar på att visa upp det sista från höstens bränningar. Tidigt i höst testade jag att i den sotsvarta leran göra glas/koppar utan öron och småskålar till salt/ljus/soja som jag sen glaserade i vitt. Det blev... inte vitt. För att inte få allt sjuttiotalsbrunt glaserade jag muggarna hysteriskt tjockt och de blev relativt vita. Först avskydde jag dem, antagligen för att det inte blev som jag tänkte. Jag tror fortfarande inte att jag kommer göra fler av dem men, well, they grow on me..


Desto bättre tycker jag om prototypen av tvålkopp och tandborstmugg som just nu står och testas i mitt badrum. Älskar dem! De här blir det definitivt fler av. Första tvålkoppen jag haft som inte gör tvålen till en liten slemklump utan faktiskt håller den torr. Oväntat trevligt också att mötas varje morgon av något man gjort själv. Det gör mig lite glad. 

6 kommentarer:

Futu sa...

du är så bra!

Emmas dagar sa...

Mycket fint!
När börjar du försäljningen? ;-)

Jules sa...

Beautiful! cAtually I really like the brownness of the glaze- a happy mistake ; )

Slow-Eva sa...

Jag gillar också de bruna med vitt. Perfekt nu i jul för det ser ut som att de stått ute och blivit frostbitna :)

Blenda sa...

Jag tycker att glasen och de små skålarna i sotsvart lera är superfina! Vill ha-fina.

Ha en bra julledighet!
/Blenda

Anonym sa...

Skulle gjerne drukket kaffe hver dag av et slikt brun og hvit krus, selger du dine saker noen steder ??
MVH Bamseloftet.