onsdag, september 12, 2012

på hyllan

Den hylla som är min fylls av saker i väntan på första bränningen. Koppar, skålar, ljuslyktor, kannor, lergökar. Jag gillar den här delen, när sakerna är färdiga men ändå inte. Den råa torra leran är vacker.


Så här kan det också se ut. Inte alla saker överlever torkningen och självkritiken. Ett helt gäng skärbrädor klarade inte cykelfärden utan kom fram i skärvor. Min lärare på sommarkursen, Kennet Williamson, sa att ett välgjort arbete blir också vackra skärvor. Och när tiden är mer obegränsad än materialet, målet är att lära och inte bara producera, då känns det inte sorgligt att samla ihop skärvorna, blöta dem och göra ny lera.

  

4 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Det så så flott ut!

Cecilia N sa...

Man kan frogga obränd lera också, det är tydligt.

med nål och tråd sa...

Det ser så himla fint ut, vad duktig du är! Otroligt vad du har lärt dig genom att gå kvällskurser/studiecirkel(?)

Bloggblad sa...

Hej!
Jag hittade hit via Cecilia N som såg att jag var på drejning igår. Fick ett drej-pass i födelsedagspresent (för nästan två år sen). Det var så himla kul - och jag inser att du har kommit en bit längre på väg!
Snygga grejer!