måndag, januari 02, 2012

konst

Jag är ägare till en fantastisk tavla. Det är min vän Lovisa som har målat den. Jag var hemma hos henne före sommaren och fick se några tavlor som hon målat till en utställning, och jag föll handlöst för en av dem. Jag såg den och tänkte "hemma". Det var som att titta genom ett fönster på det hemma som är mitt allra mesta hemma, höga kusten och norrland. Det var som att hon fångat alla färger och känslor, ödslighet, öppenhet, vemod och karg värme. Och nu hänger det fönstret hemma hos mig och står alltid öppet.

Istället för att byta tavlan mot pengar så bytte jag den mot en tröja och mössa som jag stickade till Lovisa. Jag har gjort hantverksbyten förut, och tycker att det är grymt sympatiskt. Man byter tid och omsorg och kreativitet med varandra, och tvingas inte mäta sitt skapande i pengar. Bra grej.

5 kommentarer:

Anna sa...

Wow vilken vacker tavla, förstår att du tycker om den!

sennia sa...

VIlken bra idé att byta så som ni gjort! Du har en trevlig site, tycker jag! Den vill jag följa. Sennia

Anonym sa...

Vilken vacker tavla!! Och det är verkligen Norrland som du beskriver så fint!!
Gillar din blogg!!
/Iréne i Östersund

Emmas dagar sa...

Toppenbyte tycker jag! För er båda!

Efwa - Medea sa...

Ååh vad fin den är.