lördag, juli 09, 2011

gamla mönster




I Visby sprang jag, förutom ett par politiker, på en liten skatt av gamla hantverkshäften. De kostade nästan inget, och för att jag tyckte att de borde kostat mer pungade jag ut med dubbla priset och fick för en ynka hundring med mig fyra vävhäften, en sy-och stickbok med barnmönster, en helt underbar märkbok och ett lustigt litet vikhäfte med ryska korsstygnsmönster.

Det är ganska sällan som jag använder böcker och häften av det här slaget, men jag kan inte riktigt låta bli dem ändå, bygga upp ett eget blygsamt bibliotek. Det är som att jag köper dem till mitt framtida jag, det där jaget som har lärt sig väva, som inte tycker att broderi är alldeles för långsamt, som har ett tjog barn och ändå all tid i världen att göra alla deras kläder. Helt realistiskt, med andra ord.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det är underbart med dessa skatter!

Lilla Anka sa...

Det är så roligt med gamla mönster och retroböcker!
Liiite avis blir jag också, för jag längtar till Visby! Jag får snällt vänta tills augusti.