tisdag, april 06, 2010

se mig i ögonen

På slutet har det varit lite väl många saker som naggat min, i grunden starka, tro på mänskligheten i kanten. Eller mest vuxendelen av mänskligheten. Först en vuxenvärld som sviker och sprider rykten och inte tar någon som helst ställning mot våldtäkten av en ung tjej i Bjästa. Och sedan häromdagen dokumentären 'Hon ville ju inte lyda', om hur samhället -och domstolarna- verkar gå mot en mer positiv och förlåtande inställning till misshandel av barn och unga. Domstolar som ska döma enbart enligt lagen, en lag som ger just barn ett mycket starkt skydd, men tycker att det är förmildrande omständigheter hit och dit och besvärliga ungar och vuxna som måste få bekräfta sin auktoritet. Lärare som döms till lägsta möjliga dagsböter när de örfilat elever. Men när slaget är detsamma, misshandeln detsamma, men riktat från en elev till en lärare, då blir det fängelse för eleven. Hur kan det gå ihop? Likhet inför lagen, eller hur det nu var.

Till alla vuxna därute som slår barn, som ser positivt på barnmisshandel, som försvarar handlingarna, som frikänner dem i domstolarna, sänder jag denna lilla filur. Uppenbarligen är det inte nog att titta på barnet i fråga och förstå att -nej, jag bör nog inte slå honom/henne. Men vem kan säja nej till den här krabaten? Söt och lätt hotfull på samma gång.

-Se in i mina obehagligt stora och blanka ögon...
Det är fel att slå barn, det är feeeel att slå barn...

5 kommentarer:

miaring sa...

Bra inlägg!

Linda sa...

Jag håller helt med dig - bra C!

Kram <3

Kajsa sa...

Du har helt rätt! Och det verkar krabaten tycka också.

Lina sa...

Å så vackra nålbundna vantar nedan! Jag är imponerad och inspirerad. En gång ska jag också lära.

/Lina

Sara sa...

Håller också med! Det är ju inte ok att slå en vuxen, och då kan det absolut inte vara ok att slå ett barn. Sånt sätter spår för livet, och inte på ett positivt sätt...