onsdag, mars 19, 2008

lite hjälp!

Jag har börjat garnspana till thermal, och jag har lite bryderier. Mönstret är gjort för ett garn som är 201m/50g och har stickfastheten 28/36 i våffelstickning.

Clara stickar sin i dubbla trådar av garnet teetee elegant, och det verkar ju vara ett ypperligt bra val i både pris och stickfasthet. Men jag föll inte för någon av färgerna på det garnet tyvärr. Jag hittade däremot ungefär precis den petrolblå färg jag skulle vilja ha (till ett pris som jag kan leva med) på sockgarnet opal. Garnet är 425m/50 med stickfastheten 28/36, jag antar att de menar för enkelt garn.

Hur ska jag tänka? Att det är lite konstgjort i garnet tror jag inte gör mig så mycket (hoppas jag -någon som vet hur garnet känns och skulle funka som tröja? Jag har aldrig stickat med opal), men hur blir det med stickfastheten? Garnet är dubbelt så många metrar per 50g, men stickfastheten verkar stämma för garnet som enkelt. Hur blir stickfastheten om jag stickar med två trådar av garnet? Blir det tjockt och konstigt med dubbla, och för tunt med enkel tråd?

Hjälp efterlyses från erfarna stickerskor! Är det helt enkelt alldeles osmart att sticka thermal i opal? Eller skulle det funka? Och hur många trådar ska jag i så fall använda?

Tacksam för svar till "liten osäker fröken"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Funderar... Jag tror Opal kan funka i tröja, men kanske inte det superlenaste garnet så ett linne eller ngt under är nog inte så dumt.
Mitt förslag är annars att sticka en provlapp... (oväntat va?) I bästa fall funkar det super, i värsta så har du garn till ett par sockor...

Anledningen till de märkliga stickfastheterna måste ju bero på mönsterstickninv vs slätstickning, och för att få rätsida på det är nog provlapp det ända rätta.

Tack för en trevlig blog!

/Hanna

Clara sa...

Oj vad svårt! Opal blir nog inte lika mjukt som tex teetee eller orginalgarnet, men om det är ju en smaksak som du får avgöra. Det verkar ju räcka med enkelt garn om du väljer Opal, dubbelt ska du nog inte ha. Stickfastheten verkar ju stämma rätt bra, sen är ju stickfasthet alltid individuellt, så som Hanna säger så är det bäst att sticka en provlapp.

En grej till bara, är det inte per 100g de mäter garnlängden i för Opal?

Lycka till, vad du än väljer!