fredag, februari 01, 2008

päls och klippdockor

Jag ber om ursäkt till dig som tycker att blod och sanningen bakom pälskläder är jobbigt. Låt bli att läsa det här inlägget, titta inte på bilden och gå absolut inte in på länkarna jag skriver om.
Ha en skön kväll!

Då fortsätter jag.
Min vän undrade om jag letar upp allt äckligt som finns på internet. Som stickade, dissekerade grodor, garn med ögonglober, psykopatstickning... Nej, det gör jag inte. Det är mer som att det läbbiga hittar mig. Och sen överväldigas jag av en vilja att dela detta fantastiska med världen.

Jag luddade runt lite på fuldesigns hemsida och hittade denna fantastiska fredagssysselsättning. Djurrättsorganisationen PETA har en kampanj om att uppmärksamma pälsanvändning i kläder. Tvillingarna Olssen brukar klä sig i äkta päls, villket, som fuldesign mycket riktigt skriver, varje människa borde förstå är vidrigt. På PETAs sida finns en både rolig, elak och ganska äcklig variant av klippdockor. See for yourselves... Man kan också skicka ett mejl till tvillingarna och be att de inte ska använda päls.
För varje kändis som tycker att det känns hippt att klä sig i femtio kaniners skinn, skinn som de ju faktiskt behöver ganska bra själva, kommer en hel hög med okända människor också vilja göra det.

Som fuldesign skriver: Glöm inte att päls är inte bara vidrigt och onödigt. Det är osnyggt också.
Det var kvällens aktivisthandling.
God kväll till dig som läste ända hit!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gotcha!

Din hemliga vän