tisdag, januari 22, 2008

hemlisfrågor

Kanske bäst att göra slag i saken ändå och lägga ut alla superhemliga avslöjanden om mig själv. -"As if!" för att citera bästa fjortis. Men väl några frågesvar till hemlisbytet.
Hemlis är ett garnrelaterat byte som innebär att man anmäler sig innan sista januari på stickameras hemsida. Sedan får man en hemlig vän som också anmält sig dit. Man vet vem sin hemliga vän är, men hon/han vet inte vem man själv är. Och sen under februari, mars och april skickar man ett paket i månaden med mysigt innehåll som garn, te eller andra trevligheter till sin vän. Och så får man ett paket av den som har en själv som hemlig vän och som man själv inte vet vem det är. Very confusing -but it works... Jag har inte varit med på nåt sånt förut, så det ska bli kul! För mycket snack och för lite verkstad, här kommer mina svar på de obligatoriska frågorna;

1.
Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.)
Ull! Det mesta garn som har varit päls på en fyrbening är bra. Och andra naturfibrer.
Är det något material du absolut inte tycker om?
Galna effektgarner, helakryl och sånt som glittrar.

2.
Vilka är dina favoritfärger?
Jordiga, höstiga och mjuka färger som grönt, gult, mörkrött, brunt, creme, grått. Och turkost och blått!Solida färger ska det vara, helst inte självrandande.
3.
Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Oj, hmm. Färger med ”baby-” eller ”ill-” i namnet… Pasteller eller illrosa går alltså bort.

4.
Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Har nästan bara metallstickor men använder gärna trästickor. Gillar rundstickor och strumpstickor bättre än långa raka.

5.
Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Sticktanten i mig föddes för ungefär två år sedan, innan dess blev det nån enstaka halsduk på mellanstadiekunskaperna. Nu skulle jag säga att jag är mittemellan med ambitioner som gränsar till hybris.

6.
Dricker du kaffe? Te?
Te dricks gärna och mycket, i varma klunkar ur stora muggar

7.
Är du allergisk mot något?
Mot alla katter utom våra tre egna.Eventuellt också mot sågspån. Men det känns som ganska liten chans att jag skulle få det.

8.
Vilken slags musik tycker du om?
Visor, lite småsvår singersongwritermusik, svensk reggae, folkmusik

9.
Favoritgodis?
Choklad…

10.
Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag älskar att fota, och funderar på att lära mig virka på riktigt nån gång

11.
Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Tröjor är jag lite för otålig att göra, även om många sådana finns på önskelistan. Vantar däremot har jag nån sorts illa dold obsession med, och sjalar kan man helt enkelt aldrig få för många av! Nyaste plagget som fajtat sig in i min stickvärld är sockar, och mössor ska snart bemästras.

12.
Prenumererar du på någon sticktidning?
Nix, hittar det mesta på nätet.

13.
Har du något drömprojekt på önskelistan?
Mängder. Lusekofta, norska vantar, slouch-hat, daisymittens, torgvantar, thermal, vita dropskoftan, yll o tylls flätkofta, kirisjal, hollytunikan, laptopfodral, snygga benvärmare, sjal med långa snibbar…

14.
Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Jepp, det gör jag gärna! Bästa plagget för kalla skolsalar och långa pluggsittningar. Hmm, inte helt lätt att mäta sina egna handleder, de är 15½cm runtom på smalaste stället.

15.
Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Japp! The more, the merrier

16.
Stickar du sockor?
Har precis klivit in i den världen och förstått att hälar ju inte alls är det svåraste man kan sticka

17.
Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Jag har begåvats med korta breda ankfötter. 22-23 cm långa, och 25 cm omkrets på tjockaste stället.

18.
När fyller du år?
den femtonde mars

19.
Stickar du med pärlor?
Nej, inte ännu, har inte provat. Det är lite för glittrigt, men rätt fint ändå… Har inte bestämt mig för om jag gillar det på mig själv.

20.
Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Mest blir det skolböcker, men helst gräver jag ner mig med en riktigt skön historisk roman om nån intrig vid engelska hovet på 1500talet, eller om katedralbyggare på 1600talet, eller om…

Inga kommentarer: